Мастер струковне студије за струковне мастер медицинске сестре-техничаре представљају високо стручну едукацију медицинског кадра са акцентом на струковном теоријском и практично примењивом знању.
Модерно конципиран наставни план и програм, високо професионални и реномирани наставни кадар, са великим клиничким искуством, као и реномиране наставне базе, гарантују оптималну едукацију високог струковног медицинског кадра. Садржај студијског програма покрива сва подручја битна за образовање и рад будуће струковне мастер медицинске сестре-техничаре за поједине области здравствене неге. Програм је усклађен са сличним студијским програмима у околним земљама и Европи. Методе извођења наставе су осавремењене видео презентацијама, демонстрацијама и потпуним увежбавањем потребних вештина, дискусионим групама, јавним часовима, елементима истраживачке методологије у сестринству, радом на рачунарима, информатиком и статистиком, менторским праћењем сваког студента и на крају израдом завршног мастер рада. Студент завршава студије израдом и одбраном мастер рада из једног од једног од стручно-апликативних предмета.
Суштина овог студијског програма је теоријска и практична едукација за струковне мастер медицинске сестре-техничаре који треба да усвоје вештине које се примењују у савременим облицима здравствене неге болесника, да овладавају руковањем модерним електронским апаратима за праћење виталних параметара пацијената (мониторинг) и основама примене компјутеризованих апарата у савременој дијагностици и терапији, као и принципима припреме и праћења примене одговарајућих процедура неге и лечења. Програм је структуриран у складу са следећим принципима, дефинисаним Законом о високом образовању Републике Србије, као и Болоњском декларацијом:
- Мастер струковне студије трају две године (четири семестра).
- Настава из једног предмета се изводи у току једног семестра.
- Студијски програм има укупно 16 предмета, а од тог броја студент полаже 14, уз завршавање 240 сати клиничке стручне праксе и одбрану завршног рада.
- На првој години студија студент има седам предмета и стручну праксу.
- На другој години студија студент има пет предмета (три обавезна предмета и два изборна предмета), стручну праксу, предмет завршног мастер рада (ПИР) и мастер рад.
- Студент је оптерећен активном наставом до 24 часa, током једне радне недеље.
- Примењен је европски систем преноса бодова (кредита) - ЕСПБ.
- Струковне мастер студије имају укупно 120 ЕСПБ.
- Укупан број ЕСПБ, за сваки предмет, студент остварује на основу степена извршавања предиспитних и испитних обавеза.
- Оцењивање студената се изводи оценама од 5 до 10, односно на основу европске скале, која је истоветна за све земље Европе, које припадају европском образовном простору.
- Сви предмети, предвиђени наставним планом и програмом, подељени су на обавезне (12) и изборне (4). Са листе изборних предмета, студент се опредељује за укупно два изборна предмета у току студирања.
Обезбеђено је континуирано праћење и анализа успешности студирања, на основу којих се доносе мере за побољшање процеса образовања и успешности студирања.
Студијски програм мастер струковних студија Здравствена нега има јасно дефинисану сврху и улогу у образовном систему јер омогућава образовање високопрофесионалног кадра са широким спектром знања и вештина у области здравствене неге. Студијски програм мастер струковних студија Здравствена нега има јасно дефинисану сврху и улогу и у здравству и одговара нараслим потребама за здравственим особљмем које је високо стручно обучено за савремену негу болесника и примену модерне технологије у процесу неге, као и у мониторингу, дијагностици и терапији болесника. Високо образована струковна мастер медицинска сестра-техничар треба да усвоји и основна знања и вештине потребне за организацију и руковођење у појединим секторима у оквиру здравствених институција (амбулантама, диспанзерима, болницама, клиникама, итд.).
Програм мастер струковних студија у области здравствене неге обезбедиће додатне опште и специфичне вештине фокусиране на унапређење знања о превенцији здравља, значају квалитета живота у вези са здрављем, као и на холистички и мултидисциплинарни приступ у планирању, организацији, супервизији, контроли квалитета и евалуацији пружених услуга корисницима.
Сврха студијског програма је:
- Подизање нивоа стручних компетенција струковних мастер медицинских сестара: високо образована струковна мастер медицинска сестра-техничар мора, по завршетку мастер струковних студија, бити оспособљена за реалан, свакодневни практичан рад са пацијентима у процесу сестринске неге, тј. да у потпуности влада струковним вештинама, оптималним и ефикасним процедурама, методама и техникама неге болесника којима је потребна додатна здравствена брига и заштита. Та знања и вештине ће струковним мастер медицинским сестрама-техничарима омогућити рад на пословима здравствене неге, али и превенције, лечења и рехабилитације оболеле деце, одраслих и старих људи у здравству, а поред тога и рад у секторима социјалне заштите, образовања итд.
- Усклађивање образовања са реалним потребама друштва и система здравствене заштите. Струковне мастер медицинске сестре-техничари својим професионалним радом допринеће развоју здравственог система у Републици Србији.
- Усклађивање образовања мастер струковних медицинских сестара Републике Србије са образовањем медицинских сестара у Европи и омогућавање трансфера стечених кредита.
- Увођење система квалитета у образовању у оквирима међународних стандарда. Високо образована струковна мастер медицинска сестра-техничар мора да усвоји и основна знања и вештине потребне за организацију рада и руковођење у појединим секторима у оквиру здравствених институција.
- Процес струковне едукације у Високој медицинској школи струковних студија "Милутин Миланковић", уз сталне иновације наставних планова и програма и увођење нових знања и вештина, подразумева и негујућ однос према развијању хуманих и етичких принципа рада у здравственој струци, у складу са свим прихваћеним међународним етичким кодексима.
Циљеви студијског програма мастер струковних студија Здравствена нега су:
- Да струковним мастер медицинским сестрама-техничарима пружи максимум савременог теоријског знања из медицине и тангентних подручја, неопходног за ефикасан рад у здравственој нези пацијената и других клијената који траже додатну здравствену негу и заштиту.
- Да струковним мастер медицинским сестрама-техничарима пружи могућност оптималног савладавања и реалног увежбавања вештина, односно процедура, метода и техника, неопходних за процес савремене здравствене неге болесника у различитим областима медицине.
- Да струковним мастер медицинским сестрама-техничарима, у склопу најсавременије едукације и менторског рада, пружи елементе контроле, праћења и истраживања у процесу здравствене неге различитих популација болесника и клијената, који би на бази савремене информатичке и статистичке анализе били основ за даље унапређење процеса здравствене неге.
- Да струковним мастер медицинским сестрама-техничарима, поред савременог теоријског знања и увежбавања и усвајања практичних вештина у процесу здравствене неге, пружи и довољно општег и допунског образовања кроз изборне предмете и едукативне курсеве и семинаре.
- Да кроз цео процес едукације струковних мастер медицинских сестара-техничара провејава дух хуманости, посвећености и етичности, тако неопходан за квалитетан рад здравствених радника и сарадника.
Компетенције свршених студената студијског програма мастер струковних студија Здравствена нега
Студијски програм мастер струковних студија Здравствена нега дизајниран је да оспособи свршене студенте да:
- примењују напредна теоријска и практична стручна знања и постављају и примењују стандарде здравствене неге у свим специјалистичким гранама медицине самостално или у тиму,
- тачно примењују дијагностичке и терапијске процедуре,
- критички размишљају и решавају сложене и непредвидиве проблеме, користећи сву медицинску опрему и апарате неопходне за рад, а уз поштовање етичких стандарда професије и закона,
- раде на превенцији болести и промоцији и очувању здравља,
- успешно комуницирају са пацијентима којима пружају и основну психолошку подршку, а комуницирају и са породицама пацијената и члановима медицинског тима,
- користе информационе технологије и ресурсе,
- организују, контролишу и обучавају друге за рад,
- планирају и спроводе истраживања у области сестринства, обрађују податке уз помоћ статистичких поступака и објављују налазе истраживања широј стручној јавности,
- планирају и воде здравствену документацију и евалуирају процес здравствене неге,
- прате и усвајају новине у овој области, радећи стално на свом усавршавању и унапређивању праксе.
Исходи учења подразумевају, између осталог, извођење различитих дијагностичких и терапијских процедура и техника у оквиру здравствене неге, руковање свим апаратима неопходним за дијагностичке и терапијске процедуре, коришћење информационих технологија, управљање процесом неге, вођење документације, спровођење здравствено васпитног рада итд.
Свршени студенти бивају оспособљени за рад на превенцији, лечењу и рехабилитацији у адекватним здравственим установама (болничким и клиничким одељењима, диспанзерима и амбулантама) и специјалним установама и центрима као и у склопу кућног лечења (ванболничким условима). Од студената који заврше овај програм очекујемо и да повећају стручну и стваралачку ефикасност, као и да се оспособе за даље стручно усавршавање.
Структура студијског програма:
Редни број |
Шифра |
Назив |
Сем. |
Активна настава |
Ост. |
ЕСПБ |
Обавезни/ О/И |
Тип предмета |
||||
П |
В |
ДОН |
СИР/ПИР |
|||||||||
ПРВА ГОДИНА |
||||||||||||
1. |
МСС001 |
Хомеостатски системи |
I |
30 |
30 |
0 |
0 |
60 |
4 |
О |
Стручно-апликативни |
|
2. |
МСС003 |
Вештине комуникације у здравственом тиму |
I |
45 |
45 |
0 |
0 |
105 |
7 |
О |
Академско-општеобразовни |
|
3. |
МСС007 |
Квалитет живота у вези са здрављем |
I |
45 |
45 |
0 |
0 |
105 |
7 |
О |
Академско-општеобразовни |
|
4. |
МСС010 |
Сестринске процедуре здравствене неге у интерној медицини |
I |
60 |
60 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
5. |
МСС005 |
Поремећаји хомеостазе |
II |
30 |
30 |
0 |
0 |
60 |
4 |
О |
Стручно-апликативни |
|
6. |
МСС011 |
Сестринске процедуре здравствене неге у хирургији |
II |
60 |
60 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
7. |
МСС025 |
Мултидисциплинарна интензивна здравствена нега |
II |
60 |
60 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
8. |
МСС004 |
Стручна пракса 1 |
II |
0 |
0 |
0 |
0 |
120 |
8 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
Укупно часова (предавања+вежбе, ДОН, остали часови) и ЕСПБ на години |
330 |
330 |
0 |
900 |
60 |
|
|
|||||
Укупно часова активне наставе на години |
630 |
900 |
60 |
|
|
|||||||
ДРУГА ГОДИНА (ЗАВРШНА ГОДИНА) |
||||||||||||
9. |
МСС009 |
Квалитативнa и квантитативнa истраживања у сестринству |
III |
30 |
30 |
0 |
0 |
60 |
4 |
О |
Стручно-апликативни |
|
10. |
МСС012 |
Сестринске процедуре здравствене неге у периоперативној медицини |
III |
75 |
75 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни |
|
11. |
МСС002 |
Здравствена нега заснована на доказима |
III |
45 |
45 |
0 |
0 |
90 |
6 |
О |
Стручно-апликативни |
|
12. |
МСС008 |
Стручна пракса 2 |
III |
0 |
0 |
0 |
0 |
120 |
8 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
13. |
МСС006 |
Изборни блок 1: Превенција и унапређење менталног здравља |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
13. |
МСС020 |
Изборни блок 1: Психомоторни развој детета и стимулација развоја |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
14. |
МСС021 |
Изборни блок 2: Психологија интерперсоналних односа |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
14. |
МСС022 |
Изборни блок 2: Рационална фармакотерапија |
IV |
30 |
30 |
0 |
0 |
75 |
5 |
И |
Стручно-апликативни |
|
15. |
МСС023 |
Предмет мастер завршног рада (ПИР) |
IV |
0 |
0 |
0 |
180 |
0 |
12 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
16. |
МСС024 |
Мастер рад |
IV |
0 |
0 |
0 |
0 |
150 |
10 |
О |
Стручно-апликативни-клинички |
|
Укупно часова (предавања+вежбе, ДОН, СИР/ПИР, остали часови) и ЕСПБ на години |
210 |
210 |
180 |
720 |
60 |
|
|
|||||
Укупно часова активне наставе на години |
600 |
720 |
60 |
|
|
|||||||
Укупно часова активне наставе, остали часови и бодова за све године студија |
1230 |
1620 |
120 |
|
|
Књига предмета | Књига наставника | |