Основне струковне студије у оквиру студијског програма Струковни медицински радиолог представљају високо стручну едукацију медицинског кадра са акцентом на струковном теоријском и практично примењивом знању. Модерно конципиран наставни план и програм, високо професионални и реномирани наставни кадар, са огромним клиничким искуством, као и реномиране наставне базе, гарантују оптималну едукацију високог струковног медицинског кадра. Садржај студијског програма покрива сва подручја битна за образовање и рад будућег струковног медицинског радиолога у областима радиографије, радиодијагностике и радиотерапије. У контексту оспособљавања студената за шири спектар компетенција, у студијски програм укључена је и дијагностичко-терапијска едукација из области нуклеарне медицине. Програм је усклађен и чак унапређен у односу на сличне студијске програме у околним земљама и Европи.
Методе извођења наставе су осавремењене видео презентацијама, демонстрацијама и потпуним увежбавањем потребних вештина, дискусионим групама, јавним часовима, елементима истраживачке методологије у радиологији, радом на рачунарима, информатиком и статистиком, менторским праћењем сваког студента и на крају израдом завршног рада. Суштина овог студијског програма је теоријска и практична едукација за струковне медицинске радиологе који треба да усвоје вештине које се примењују у савременим областима радиографије, радиодијагностике и радиотерапије и да овладају руковањем модерним електронским апаратима за примену одговарајућих процедура, односно метода и техника.
Програм је дефинисан у складу са следећим принципима, дефинисаним Законом о високом образовању Републике Србије, као и Болоњском декларацијом:
- Основне струковне студије трају три године (шест семестара).
- Настава из једног наставног предмета се изводи у току једног семестра.
- Студијски програм има укупно 35 предмета, а од тог броја студент полаже 30, уз завршавање 1710 сати клиничке стручне праксе, примењени истраживачки рад кроз предмет завршног рада и одбрану завршног рада.
- На првој години студија студент има 12 наставних предмета (10 обавезних предмета и 2 изборна предмета) и стручну праксу.
- На другој години студија студент има 8 наставних предмета (7 обавезних предмета и 1 изборни предмет) и стручну праксу,
- На трећој години студент има 10 наставних предмета (7 обавезних предмета и 3 изборна предмета), стручну праксу, предмет завршног рада (ПИР) и завршни рад
- Студент је оптерећен активном наставом до 23 часовa, током једне радне недеље.
- Примењен је европски систем преноса бодова (кредита) – ЕСПБ.
- Основне струковне студије имају укупно 180 ЕСПБ.
- Укупан број ЕСПБ, за сваки предмет, студент остварује на основу степена извршавања предиспитних и испитних обавеза.
- Оцењивање студената се изводи оценама од 5 до 10, односно на основу европске скале, која је истоветна за све земље Европе, које припадају Европском образовном простору.
- Сви предмети, предвиђени наставним планом и програмом, подељени су на обавезне (24) и изборне (6). Студијским програмом је предвиђено шест изборних блокова, од чега четири са два изборна предмета између којих се студент опредељује, и два изборна блока са три изборна предмета од којих студент бира један. Са листе изборних предмета, студент се опредељује за укупно шест изборних предмета у току студирања.
Обезбеђено је континуирано праћење и анализа успешности студирања, на основу којих се доносе мере за побољшање процеса образовања и успешности студирања.
Сврха студијског програма је:
- Подизање нивоа стручних компетенција: високо образовани струковни медицински радиолог мора, по завршетку основних струковних студија, бити оспособљен за реалан, свакодневни практичан рад са пацијентима у областима радиографије, радиодијагностике и радиотерапије, тј. да у потпуности влада струковним вештинама, оптималним и ефикасним процедурама, методама и техникама. Та знања и вештине ће им омогућити рад у оквиру примарне, секундарне и терцијарне здравствене заштите. То подразумева рад у дијагностичким службама домова здравља, општих болница, здравствених и клиничких центара и радиолошких института.
- Усклађивање образовања са реалним потребама друштва и система здравствене заштите. Струковни медицински радиолози својим професионалним радом допринеће развоју здравственог система у Републици Србији.
- Усклађивање образовања овог кадра у Републици Србији са образовањем истог у Европи и омогућавање трансфера стечених кредита.
- Увођење система квалитета у образовању у оквирима међународних стандарда. Високо образовани струковни медицински радиолог мора да усвоји и основна знања и вештине за познавање организације и руковођења у здравственим институцијама.
- Процес струковне едукације у ВМШСС "Милутин Миланковић", уз сталне иновације наставних планова и програма и увођење нових знања и вештина, подразумева и негујућ однос према развијању хуманих и етичких принципа рада у здравственој струци.
Циљеви студијског програма:
- Да струковним медицинским радиолозима пружи максимум савременог теоријског знања из медицине и додирних подручја, неопходних за ефикасан рад у радиографији, радиодијагностици, радиотерапији и другим радиолошким областима.
- Да струковним медицинским радиолозима пружи могућност оптималног савладавања и реалног увежбавања вештина, односно процедура, метода и техника, неопходних за рад у областима радиографије, радиодијагностике и радиотерапије.
- Да струковним медицинским радиолозима у склопу најсавременије едукације и менторског рада, пружи елементе контроле, праћења и истраживања у областима радиографије, радиодијагностике и радиотерапије, који би на бази савремене информатичке и статистичке анализе били основ за даље унапређење процеса ране детекције, правовремене дијагностике, терапије и побољшања едукације струковних медицинских радиолога.
- Да струковним медицинским радиолозима, поред савременог теоријског знања и увежбавања и усвајања практичних вештина у областима радиографије, радиодијагностике и радиотерапије, пружи и довољно општег и допунског образовања кроз изборне предмете и едукативне курсеве и семинаре.
- Да кроз цео процес едукације струковних медицинских радиолога провејава дух хуманости, посвећености и етичности, неопходан за квалитетан рад здравствених радника и сарадника.
Компетенције дипломираних студената
Студијски програм основних струковних студија Струковни медицински радиолог дизајниран је да омогући студентима стицање општих и предметно-специфичних компетенција. Конкретно, овај студијски програм ће омогућити студентима да стекну следеће опште компетенције:
-
да критички размишљају и решавају сложене и непредвидиве проблеме, користећи сву медицинску опрему и апарате неопходне за рад, а уз поштовање етичких стандарда професије и закона,
-
да користе савремене информационе технологије у медицинској радиологији,
-
да успешно комуницирају у оквиру здравственог тима, са пацијентима којима пружају и основну психолошку подршку и са породицама пацијената,
-
да планирају и спроводе истраживања у области медицинске радиологије, обрађују податке уз помоћ одговарајућих статистичких процедура и објављују налазе истраживања широј стручној јавности,
-
да раде на превенцији болести и промоцији и очувању физичког и менталног здравља у адекватним здравственим установама и радиолошким институтима, специјалним установама и центрима, као и у склопу кућног лечења,
-
да воде тимски рад, прихвате и узму у обзир конструктивну критику и коментаре и успешно развијају интерперсоналне односе у радном окружењу,
-
да у практичном раду примене стечена медицинска и друга знања у складу са савременим биопсихосоцијалним приступом у здравственом раду,
-
да у практичном раду примене стечена медицинска и друга знања у доношењу одлука у свакодневној клиничкој пракси.
Поред наведених општих, студијски програм Медицинска радиологија ће омогућити свршеним студентима да стекну и следеће предметно-специфичне компетенције:
-
да изводе различите дијагностичке и терапијске процедуре и технике у медицинској радиологији и воде здравствену документацију,
-
да разумеју основне принципе радиографије и класичне радиографске технике,
-
да разумеју и спроводе мере радиолошке заштите,
-
да разумеју принципе рада апарата за радиолошку дијагностику,
-
да познају савремену радиотерапијску опрему и рад са њом,
-
да разумеју основе радиотерапије и специјалне радиотерапије,
-
да разумеју основне принципе конвенционалних радиолошких метода и стекну практична знања из области,
-
да разумеју основне принципе добијања контраста у рендген, МРИ и ултразвучној дијагностици, разумеју контрастност и значај контрастних средстава, познајуда врсте контрастних средстава и њихове карактеристике,
-
да разумеју методе добијања МР слике и разумеју могућности и начине њене клиничке примене,
-
да разумеју методе добијања медицинске слике у нуклеарној медицини и могућности њихове клиничке примене, као и примене нуклеарне медицине у лечењу појединих болести,
-
да разумеју поступке у интервентној радиологији,
-
да разумеју и спроводе кнтролу уређаја и процеса у медицинској радиологији,
-
да разумеју клиничку примену компјутеризоване томографије, ултразвучне дијагностике и других тангентних радиолошких техника.
Исходи учења су усаглашени са националним оквиром квалификација, у директној су вези са компетенцијама свршених студената и подразумевају извођење различитих радиографских, радиотерапијских и радиодијагностичких процедура, третмана и техника у оквиру здравственог рада у области медицинске радиологије, руковање свим радиолошким апаратима неопходним за дијагностичке и терапијске процедуре, коришћење информационих технологија, управљање процесом рада у радиолошким службама и вођење документације, спровођење радиолошког васпитног рада итд. Свршени студенти оспособљени су за рад у радиолошким и другим службама у здравственим установама различитог типа (болничким и клиничким одељењима, диспанзерима и амбулантама) и специјалним установама и центрима као и у ванболничким условима. Од студената који заврше овај програм очекујемо и да повећају стручну и стваралачку ефикасност, као и да наставе усавршавање на вишим степенима образовања.
Структура студијског програма:
Редни број |
Шифра |
Назив |
Сем. |
Активна настава |
Ост. |
ЕСПБ |
Обавезни/ |
Тип предмета |
|||
П |
В |
ДОН |
СТИР/ИР |
||||||||
ПРВА ГОДИНА |
|||||||||||
1. |
ОСС001 |
Анатомија |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
2. |
ОСС002 |
Физиологија |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
3. |
ОСС068 |
Радиолошка физика |
1 |
2 |
2 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СС |
4. |
ОСС004 |
Социјална медицина |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
5. |
ОСС069 |
Основи радиографије |
1 |
2 |
2 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СА |
6. |
ОСС006 |
Енглески језик |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
7. |
ОССР01 |
Изборни блок 1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС037 |
Информатика са статистиком у здравству |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС044 |
Специфичности у пружању здравствених услуга особама са неуроразвојним поремећајима |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
8. |
ОСС007 |
Патологија |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
9. |
ОСС070 |
Радиолошка заштита |
2 |
4 |
4 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СС |
10. |
ОСС009 |
Клиничка фармакологија |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
11. |
ОСС010 |
Интерна медицина |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
12. |
ОССР02 |
Изборни блок 2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС038 |
Услуге раних интервенција у систему здравствене заштите |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС047 |
Промоција и превенција здравља |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
13. |
ОСС071 |
Стручна пракса 1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
19 |
5 |
обавезни |
СК |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
26 |
16 |
0 |
74 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
42 |
|
|
|
|
||||||
ДРУГА ГОДИНА |
|||||||||||
14. |
ОСС072 |
Класичне радиографске технике и рендген анатомија |
3 |
3 |
4 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СА |
15. |
ОСС073 |
Апарати за радиолошку дијагностику |
3 |
3 |
4 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СС |
16. |
ОСС074 |
Хирургија са трауматологијом |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
17. |
ОССР03 |
Изборни блок 3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС041 |
Менаџмент у здравству |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС042 |
Здравствена економија и модели финансирања здравствене заштите |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС039 |
Безбедносни ризици и претње по јавно здравље |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
18. |
ОСС075 |
Основи радиотерапије |
4 |
3 |
2 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СК |
19. |
ОСС076 |
Конвенционалне радиолошке дијагностичке технике |
4 |
3 |
3 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СА |
20. |
ОСС077 |
Основи нуклеарне медицине |
4 |
3 |
2 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СС |
21. |
ОСС099 |
Анестезиологија |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СС |
22. |
ОСС078 |
Стручна пракса 2 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
25 |
6 |
обавезни |
СК |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
22 |
18 |
0 |
79 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
40 |
|
|
|
|
||||||
ТРЕЋА ГОДИНА |
|||||||||||
23. |
ОСС079 |
Интервентна радиологија |
5 |
2 |
3 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СК |
24. |
ОСС080 |
Савремене радиолошке дијагностичке методе |
5 |
3 |
3 |
0 |
0 |
7 |
7 |
обавезни |
СК |
25. |
ОСС081 |
Специјална радиотерапија |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
26. |
ОСС005 |
Примењена медицинска етика |
5 |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
обавезни |
АО |
27. |
ОСС026 |
Психологија личности са менталном хигијеном |
5 |
3 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
АК |
28. |
ОСС082 |
Методологија истраживања у радиологији |
6 |
2 |
2 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
29. |
ОСС083 |
Контрола уређаја и процеса |
6 |
2 |
2 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
СС |
30. |
ОССР04 |
Изборни блок 4 |
6 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
|
ОСС088 |
Савремена радиотерапијска опрема |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АК |
|
ОСС043 |
Здравствено васпитање |
6 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС040 |
Здравствена и социјална заштита у ванредним ситуацијама |
6 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
31. |
ОССР05 |
Изборни блок 5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС091 |
Ултразвучна дијагностика |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС092 |
Компјутерска томографија и магнетна резонанца |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
32. |
ОССР06 |
Изборни блок 6 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС101 |
Маркетинг здравствених услуга |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС062 |
Медицинска психологија |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
33. |
ОСС084 |
Стручна пракса 3 |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
43 |
6 |
изборни |
СК |
34. |
ОСС085 |
Предмет завршног рада |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
0 |
6 |
обавезни |
СА |
35. |
ОСС086 |
Завршни рад |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
6 |
обавезни |
СА |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
22 |
16 |
6 |
94 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
44 |
|
|
|
|
Књига предмета | Књига наставника | |