Основне струковне студије у оквиру студијског програма Струковни физиотерапеут представљају високо стручну едукацију медицинског кадра са акцентом на струковном теоријском и практично примењивом знању. Модерно конципиран наставни план и програм, високо професионални и реномирани наставни кадар, са огромним клиничким искуством, као и реномиране наставне базе, гарантују оптималну едукацију високог струковног медицинског кадра на нивоу основних струковних студија. Садржај студијског програма покрива сва подручја битна за образовање и рад будућег струковног физиотерапеута за поједине области хабилитације и рехабилитације. Програм је усклађен и у извесној мери унапређен у односу на сличне студијске програме у околним земљама и Европи.
Методе извођења наставе су осавремењене видео презентацијама, демонстрацијама и потпуним увежбавањем потребних вештина, дискусионим групама, јавним часовима, елементима истраживачке методологије у хабилитацији и рехабилитацији, радом на рачунарима, информатиком и статистиком, менторским праћењем сваког студента и на крају израдом завршног рада. Суштина овог студијског програма је теоријска и практична едукација за струковне физиотерапеуте који треба да усвоје вештине које се примењују у савременим концептима рехабилитације болесника у различитим областима медицине и код различитих обољења у неурологији, ортопедији, хирургији, интерној медицини, онкологији, спортској медицини и др., да овладају руковањем модерним електронским апаратима за примену одговарајућих физикалних модалитета и рехабилитацијских процедура, и да усвоје најсавременије хабилитационе и рехабилитационе методе и технике. Програм је структуриран у складу са следећим принципима, дефинисаним Законом о високом образовању Републике Србије, као и Болоњском декларацијом:
- Основне струковне студије трају три године (шест семестара).
- Настава из једног наставног предмета се изводи у току једног семестра.
- Студијски програм има укупно 35 предмета, а од тог броја студент полаже 30, уз завршавање 1245 сати клиничке стручне праксе, примењени истраживачки рад кроз предмет завршног рада и одбрану завршног рада.
- На првој години студија студент има 12 наставних предмета (10 обавезних предмета и 2 изборна предмета) и стручну праксу.
- На другој години студија студент има 10 наставних предмета (8 обавезна предмета и 2 изборна предмета) и стручну праксу,
- На трећој години студент има 8 наставних предмета (6 обавезних предмета и 2 изборна предмета), стручну праксу, предмет завршног рада (ПИР) и завршни рад
- Студент је оптерећен активном наставом до 23 часовa, током једне радне недеље.
- Примењен је европски систем преноса бодова (кредита) – ЕСПБ.
- Основне струковне студије имају укупно 180 ЕСПБ.
- Укупан број ЕСПБ, за сваки предмет, студент остварује на основу степена извршавања предиспитних и испитних обавеза.
- Оцењивање студената се изводи оценама од 5 до 10, односно на основу европске скале, која је истоветна за све земље Европе, које припадају Европском образовном простору.
- Сви предмети, предвиђени наставним планом и програмом, подељени су на обавезне (24) и изборне (6). Студијским програмом је предвиђено шест изборних блокова, од чега четири са два изборна предмета између којих се студент опредељује, и два изборна блока са три изборна предмета од којих студент бира један. Са листе изборних предмета, студент се опредељује за укупно шест изборних предмета у току студирања.
Обезбеђено је континуирано праћење и анализа успешности студирања, на основу којих се доносе мере за побољшање процеса образовања и успешности студирања.
Сврха студијског програма је:
- Подизање нивоа стручних компетенција физиотерапеута: високо образовани струковни физиотерапеут мора, по завршетку основних струковних студија, бити оспособљен за реалан, свакодневни практичан рад са пацијентима у процесу хабилитације и рехабилитације, тј. да у потпуности влада струковним вештинама, оптималним и ефикасним процедурама, методама и техникама. Та знања и вештине ће им омогућити на пословима превенције и рехабилитације да раде са оболелим и здравим људима сваке животне доби у здравственим установама, климатско-бањским лечилиштима а поред тога и рад у спортским клубовима, фитнес центрима, итд..
- Усклађивање образовања са реалним потребама друштва и система здравствене заштите. Струковни физиотерапеути својим професионалним радом допринеће развоју здравственог система у Републици Србији.
- Усклађивање образовања струковних физиотерапеута Републике Србије са образовањем физиотерапеута у Европи и омогућавање трансфера стечених кредита.
- Увођење система квалитета у образовању у оквирима међународних стандарда: високо образовани струковни физиотерапеут мора да усвоји и основна знања и вештине за познавање организације и руковођења у здравственим институцијама.
- Процес струковне едукације у Високој медицинској школи струковних студија "Милутин Миланковић", уз сталне иновације наставних планова и програма и увођење нових знања и вештина, подразумева и негујућ однос према развијању хуманих и етичких принципа рада у здравственој струци, у складу са свим прихваћеним међународним етичким кодексима.
Циљеви студијског програма:
- Да струковним физиотерапеутима пружи максимум савременог теоријског знања из медицинске рехабилитације и блиских подручја, неопходног за ефикасан рад у хабилитацији и рехабилитацији пацијената и других клијената који траже додатну здравствену бригу, заштиту и функционално оспособљавање.
- Да струковним физиотерапеутима пружи могућност оптималног савладавања и реалног увежбавања вештина, односно процедура, метода и техника, неопходних за процесе хабилитације и рехабилитације различитих популација пацијената и клијената.
- Да струковним физиотерапеутима у склопу најсавременије едукације и менторског рада, пружи елементе контроле, праћења и истраживања у процесу ране детекције, функционалне дијагностике, хабилитације и рехабилитације различитих клиничких популација и клијената, који би на бази савремене анализе били основ за даље унапређење процеса ране детекције, правовремене дијагностике, хабилитације и рехабилитације и побољшања едукације струковних физиотерапеута.
- Да струковним физиотерапеутима омогући упознавање са свим облицима хабилитационих и рехабилитационих процедура од ране рехабилитације у јединицама интезивне неге до акутних, постакутних и хроничних стања интерних, неуролошких, хируршких, педијатријских, геријатријских и свих других пацијената на одељењима, у рехабилитационим центрима и у кућним условима.
- Да струковним физиотерапеутима, поред савременог теоријског знања и увежбавања и усвајања практичних вештина у процесима хабилитације и рехабилитације, пружи и довољно општег и допунског образовања кроз изборне предмете и едукативне курсеве и семинаре.
- Да кроз цео процес едукације струковних физиотерапеута провејава дух хуманости, посвећености и етичности, неопходан за квалитетан рад здравствених радника и сарадника.
Компетенције дипломираних студената
Студијски програм основних струковних студија Струковни физиотерапеут дизајниран је да омогући студентима стицање општих и предметно-специфичних компетенција. Конкретно, овај студијски програм ће омогућити студентима да стекну следеће опште компетенције:
-
да раде на превенцији болести и промоцији и очувању физичког и менталног здравља у адекватним здравственим установама, специјалним установама и центрима, као и у склопу кућног лечења,
-
да критички размишљају и решавају сложене и непредвидиве проблеме, користећи сву медицинску опрему и апарате неопходне за рад, а уз поштовање етичких стандарда професије и закона,
-
да користе савремене информационе технологије у хабилитацији и рехабилитацији,
-
да успешно комуницирају у оквиру здравственог тима, са пацијентима којима пружају и основну психолошку подршку и са породицама пацијената,
-
да планирају и спроводе истраживања у области хабилитације и рехабилитације, обрађују податке уз помоћ одговарајућих статистичких процедура и објављују налазе истраживања широј стручној јавности,
-
да воде тимски рад, прихвате и узму у обзир конструктивну критику и коментаре и успешно развијају интерперсоналне односе у радном окружењу,
-
да примењују знања о комплексним физиолошким процесима, односно поремећајима регулаторних механизама од молекуларног нивоа до организма у целини у доношењу одлука у свакодневној клиничкој пракси,
-
да изводе различите дијагностичке и терапијске процедуре и технике у хабилитацији и рехабилитацији и воде здравствену документацију,
-
да у практичном раду примене стечена медицинска знања о могућностима процене и унапређењу квалитета живота, квалитета живота у вези са здрављем и социјалне партиципације, у складу са савременим биопсихосоцијалним приступом у здравственом раду.
Поред наведених општих, студијски програм Струковни физиотерапеут ће омогућити свршеним студентима да стекну и следеће предметно-специфичне компетенције:
-
да рукују свим апаратима неопходним за дијагностичке и терапијске процедуре,
-
да примењују напредна теоријска и практична стручна знања из области кинезитерапије и физикалне терапије самостално или у тиму,
-
да развију основна теоријска и практична питања којима се бави савремена медицинска рехабилитација разних патолошких стања и обољења у области кардио-пулмологије, скелетно-мишићних дисфункција, неурологије, ортопедије, хирургије, трауматологије, педијатрије, реуматологије, геријатрије, онкологије и др.,
-
да развију и примењују стечена знања у рехабилитацији особа са широким спектром тешкоћа у моторичком развоју или тешкоћа у моторичком функционисању,
-
да развију и примењују знања и вештине процене различитих способности и функционалних домена код особа са моторичким тешкоћама током рехабилитације,
-
да разумеју значај физикалне терапије и рехабилитације од самог почетка лечења у превенцији компликација, бржем оспособљавању и постизању максималног функционалног опоравка у свим старосним добима,
-
да спроводе самостално терапеутске процедуре на основу плана лечења добијеног од стране лекара специјалисте за област физикалне медицине и рехабилитације,
-
да процењују и дефинишу функционално стање пацијента и да самостално постављају циљеве и праве план рехабилитације,
-
да компетентно и самостално обављају низ послова у области медицинске рехабилитације, односно поновног оспособљавања након одређеног патолошког стања у различитим медицинским областима,
-
да разумеју биолошко деловање физикалних агенаса (термотерапија, електротерапија, магнетотерапија, фототерапија, механотерапија, локална и општа хидротерапија, природни лековити чиниоци) на органе органске системе који се користе у превенцији и лечењу оболелих и повређених како би се спречио или умањио функционални дефицит и аплицирају их у складу са индикацијама и контраиндикацијама,
-
да примењују комплексан кинезитерапијски програм у циљу превенције и терапије разних патолошких стања,
-
да програм рехабилитације прилагођавају индивидуално према преосталим способностима пацијента, у складу са захтевима за повећање самасталности пацијента у оквиру активности дневног живота и пословних обавеза,
-
да примењују све облике рехабилитационих поступака повређених и оболелих, начине спровођења, општим и појединачним методама рада, принципима дозирања терапијских поступака, индикацијама и контраиндикацијама за примену појединих физикалних и кинезитерапијских процедура.
Исходи учења су усаглашени са националним оквиром квалификација, у директној су вези са компетенцијама свршених студената и подразумевају извођење различитих хабилитационих и рехабилитационих процедура, третмана и техника у оквиру хабилитације и рехабилитације, руковање свим апаратима неопходним за дијагностичке и терапијске процедуре, коришћење информационих технологија, управљање процесом рехабилитације и вођење документације, спровођење терапеутског васпитног рада итд.
Свршени студенти оспособљени су за рад у превенцији, хабилитацији и рехабилитацији у здравственим установама различитог типа (болничким и клиничким одељењима, диспанзерима и амбулантама) и специјалним установама и центрима као и у ванболничким условима.
Од студената који заврше овај програм очекујемо и да повећају стручну и стваралачку ефикасност, као и да наставе усавршавање на вишим степенима образовања.
Структура студијског програма:
Редни број |
Шифра |
Назив |
Сем. |
Активна настава |
Ост. |
ЕСПБ |
Обавезни/ |
Тип предмета |
|||
П |
В |
ДОН |
СТИР/ИР |
||||||||
ПРВА ГОДИНА |
|||||||||||
1. |
ОСС001 |
Анатомија |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
2. |
ОСС002 |
Физиологија |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
3. |
ОСС049 |
Кинезиологија 1 |
1 |
2 |
2 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СС |
4. |
ОСС004 |
Социјална медицина |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
5. |
ОСС005 |
Примењена медицинска етика |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
обавезни |
СС |
6. |
ОСС006 |
Енглески језик |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
7. |
ОССФ01 |
Изборни блок 1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС037 |
Информатика са статистиком у здравству |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС044 |
Специфичности у пружању здравствених услуга особама са неуроразвојним поремећајима |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
8. |
ОСС007 |
Патологија |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
9. |
ОСС050 |
Кинезиологија 2 |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СК |
10. |
ОСС009 |
Клиничка фармакологија |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
11. |
ОСС051 |
Основи клиничке медицине |
2 |
3 |
3 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СС |
12. |
ОССФ02 |
Изборни блок 2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС038 |
Услуге раних интервенција у систему здравствене заштите |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС047 |
Промоција и превенција здравља |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
13. |
ОСС052 |
Стручна пракса 1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
19 |
5 |
обавезни |
СК |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
25 |
15 |
0 |
74 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
40 |
|
|
|
|
||||||
ДРУГА ГОДИНА |
|||||||||||
14. |
ОСС053 |
Општа кинезитерапија |
3 |
2 |
3 |
0 |
0 |
7 |
7 |
обавезни |
СА |
15. |
ОСС054 |
Општа физикална терапија |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
7 |
7 |
обавезни |
СA |
16. |
ОСС015 |
Хирургија са ортопедијом |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
17. |
ОСС023 |
Медицинска рехабилитација |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
18. |
ОСС024 |
Здравствена нега у рехабилитацији |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
СK |
19. |
ОССФ03 |
Изборни блок 3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС041 |
Менаџмент у здравству |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС042 |
Здравствена економија и модели финансирања здравствене заштите |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС039 |
Безбедносни ризици и претње по јавно здравље |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
20. |
ОСС021 |
Неурологија |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
21. |
ОСС055 |
Клиничка физикална терапија 1 |
4 |
3 |
4 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СК |
22. |
ОСС056 |
Клиничка кинезитерапија 1 |
4 |
4 |
4 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СК |
23. |
ОССФ04 |
Изборни блок 4 |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
|
ОСС067 |
Медицински велнес и спа |
4 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС043 |
Здравствено васпитање |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС040 |
Здравствена и социјална заштита у ванредним ситуацијама |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
24. |
ОСС057 |
Стручна пракса 2 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 |
7 |
обавезни |
СК |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
23 |
17 |
0 |
77 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
40 |
|
|
|
|
||||||
ТРЕЋА ГОДИНА |
|||||||||||
25. |
ОСС026 |
Психологија личности са менталном хигијеном |
5 |
3 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
АК |
26. |
ОСС059 |
Клиничка физикална терапија 2 |
5 |
3 |
4 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СК |
27. |
ОСС017 |
Психијатрија |
5 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
28. |
ОСС058 |
Протетика и ортотика |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
29. |
ОССФ05 |
Изборни блок 5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС065 |
Масажа |
5 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС100 |
Медицинска рехабилитација у педијатрији |
5 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
30. |
ОСС061 |
Методологија истраживања у рехабилитацији |
6 |
3 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
АО |
31. |
ОСС060 |
Клиничка кинезитерапија 2 |
6 |
5 |
4 |
0 |
0 |
8 |
8 |
обавезни |
СК |
32. |
ОССФ06 |
Изборни блок 6 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС066 |
Кинезиотејпинг |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС062 |
Медицинска психологија |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
33. |
ОСС089 |
Стручна пракса 3 |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
40 |
7 |
изборни |
СК |
34. |
ОСС063 |
Предмет завршног рада |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
0 |
6 |
обавезни |
СА |
35. |
ОСС064 |
Завршни рад |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
6 |
обавезни |
СА |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
22 |
15 |
6 |
91 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
43 |
|
|
|
|
Књига предмета | Књига наставника | |