Основне струковне студије за струковне медицинске сестре-техничаре представљају високо стручну едукацију медицинског кадра усмерену првенствено ка стицању знања применњивог у пракси, кроз спровођење теоријске и практичне наставе. Стручно конципиран наставни план и програм, високо професионални наставни кадар, са опсежним клиничким искуством, као и реномиране наставне базе, гарантују адекватну едукацију високог струковног медицинског кадра. Садржај студијског програма обухвата сва подручја битна за образовање и рад будуће струковне медицинске сестре-техничара у широком спектру области здравствене неге. Програм је усклађен и чак унапређен у односу на сличне студијске програме у околним земљама и Европи.
Методе извођења наставе су осавремењене кроз видео презентације, демонстрације и увежбавање вештина, дискусионе групе, јавне часове, методолошко истраживање у сестринству, рад на рачунарима, информатику и статистику, менторско праћење сваког студента и на крају кроз израду завршног рада. Суштина овог студијског програма је теоријска и практична едукација за струковне медицинске сестре-техничаре који треба да усвоје вештине које се примењују у савременим облицима здравствене неге болесника, да овладавају руковањем модерним електронским апаратима за мониторинг виталних параметара пацијената и основама примене компјутеризованих апарата у савременој дијагностици и терапији, као и принципима припреме и праћења примене одговарајућих процедура неге и лечења. Програм је структуриран у складу са принципима дефинисаним Законом о високом образовању Републике Србије, као и Болоњском декларацијом:
- Основне струковне студије трају три године (шест семестара).
- Настава из једног наставног предмета се изводи у току једног семестра.
- Студијски програм има укупно 42 предмета, а од тог броја студент полаже 37, уз завршавање 1225 сати клиничке стручне праксе, примењени истраживачки рад кроз предмет завршног рада и одбрану завршног рада.
- На првој години студија студент има 13 наставних предмета (11 обавезних предмета и 2 изборна предмета) и стручну праксу.
- На другој години студија студент има 14 наставних предмета (12 обавезних предмета и 2 изборна предмета) и стручну праксу,
- На трећој години студент има 10 наставних предмета (8 обавезних предмета и 2 изборна предмета), стручну праксу, предмет завршног рада (ПИР) и завршни рад
- Студент је оптерећен активном наставом до 22 часa, током једне радне недеље.
- Примењен је европски систем преноса бодова (кредита) – ЕСПБ.
- Основне струковне студије имају укупно 180 ЕСПБ.
- Укупан број ЕСПБ, за сваки предмет, студент остварује на основу степена извршавања предиспитних и испитних обавеза.
- Оцењивање студената се изводи оценама од 5 до 10, односно на основу европске скале, која је истоветна за све земље Европе, које припадају Европском образовном простору.
- Сви предмети, предвиђени наставним планом и програмом, подељени су на обавезне (31) и изборне (6). Студијским програмом је предвиђено шест изборних блокова, од чега пет са два изборна предмета између којих се студент опредељује, и једног изборног блока са три изборна предмета од којих студент бира један. Са листе изборних предмета, студент се опредељује за укупно шест изборних предмета у току студирања.
Обезбеђено је континуирано праћење и анализа успешности студирања, на основу којих се доносе мере за побољшање процеса образовања и успешности студирања.
Сврха студијског програма је:
- Подизање нивоа стручних компетенција медицинских сестара-техничара: високо образована струковна медицинска сестра-техничар мора, по завршетку основних струковних студија, бити оспособљена за свакодневни практичан рад са пацијентима у процесу сестринске неге, тј. да у потпуности влада сестринским вештинама, оптималним и ефикасним процедурама, методама и техникама неге болесника на свим нивоима, тј. у зависности од стања пацијента. Та знања и вештине ће им омогућити рад у области превенције, примарне, секундарне и терцијарне здравствене заштите оболеле деце, одраслих и старих особа, као и омогућити рад у области социјалне заштите, просвете.
- Усклађивање образовања са реалним потребама друштва и система здравствене заштите. Струковне медицинске сестре-техничари својим професионалним радом допринеће развоју здравственог система у Републици Србији.
- Усклађивање образовања сестара Републике Србије са образовањем сестара у Европи и омогућавање трансфера стечених кредита.
- Увођење система квалитета у образовању у оквирима међународних стандарда. Високо образована струковна медицинска сестра-техничар мора да усвоји и основна знања и вештине за познавање организације и руковођења у здравственим институцијама.
- Процес струковне едукације у Високој медицинској школи струковних студија "Милутин Миланковић", уз сталну имплементацију иновација из области здравствене неге у наставне планове и програме, и перманентна увођења нових знања и вештина, негује и развија хумане и етичке принципе рада у здравственој струци.
Циљеви студијског програма:
- Да струковним медицинским сестрама-техничарима пружи максимум савременог теоријског знања из сестринства, медицине и тангентних подручја, неопходног за ефикасан рад у здравственој нези пацијената и других клијената који траже додатну здравствену негу и заштиту.
- Да струковним медицинским сестрама-техничарима пружи могућност оптималног савладавања и практичног увежбавања вештина, односно процедура, метода и техника, неопходних за процес савремене здравствене неге болесника у различитим областима медицине.
- Да струковним медицинским сестрама-техничарима, у склопу најсавременије едукације и менторског рада, пружи елементе контроле, праћења и истраживања у процесу здравствене неге различитих популација болесника и клијената, који би на бази савремене информатичке и статистичке анализе били основ за даље унапређивање процеса здравствене неге.
- Да струковним мастер медицинским сестрама-техничарима, поред савременог теоријског знања и увежбавања и усвајања практичних вештина у процесу здравствене неге, пружи и довољно општег и допунског образовања кроз изборне предмете и едукативне курсеве и семинаре.
- Да се комплетан процес едукације струковних медицинских сестара-техничара реализује кроз поштовање принципа хуманости, посвећености и етичности, који представљају основ квалитетног рада здравствених радника и сарадника.
Компетенције дипломираних студената
Студијски програм основних струковних студија Струковна медицинска сестра-техничар дизајниран је да омогући студентима стицање општих и предметно-специфичних компетенција. Конкретно, овај студијски програм ће омогућити студентима да стекну опште компетенције:
-
да раде на превенцији болести и промоцији и очувању физичког и менталног здравља у адекватним здравственим установама, специјалним установама и центрима, као и у склопу кућног лечења,
-
да примењују напредна теоријска и практична стручна знања, као и да постављају и примењују стандарде здравствене неге у свим специјалистичким гранама медицине самостално или у тиму,
-
да тачно примењују дијагностичке и терапијске процедуре,
-
да критички размишљају и решавају сложене и непредвидиве проблеме, користећи сву медицинску опрему и апарате неопходне за рад, а уз поштовање етичких стандарда професије и закона,
-
да користе савремене информационе технологије у здравcтвеној нези,
-
да спроводе здравствено-васпитни рад и здравствену негу базирану на доказима,
-
да успешно комуницирају у оквиру здравственог тима, са пацијентима којима пружају и основну психолошку подршку и са породицама пацијената,
-
да воде тимски рад, прихвате и узму у обзир конструктивну критику и коментаре и успешно развијају интерперсоналне односе у радном окружењу,
-
да планирају и спроводе истраживања у области сестринства, обрађују податке уз помоћ статистичких поступака и објављују налазе истраживања широј стручној јавности,
-
да планирају и воде здравствену документацију и евалуирају процес здравствене неге,
-
да прате и усвајају новине у овој области, радећи стално на свом усавршавању и унапређивању праксе;
Поред наведених општих, студијски програм Струковна медицинска сестра-техничар ће омогућити свршеним студентима да стекну и следеће предметно-специфичне компетенције:
- да изводе различите дијагностичке и терапијске процедуре и технике у оквиру здравствене неге и да рукују свим апаратима неопходним за дијагностичке и терапијске процедуре,
- да примењују знања о комплексним патофизиолошким процесима, односно поремећајима регулаторних механизама од молекуларног нивоа до организма у целини у доношењу одлука у свакодневној клиничкој пракси,
- да у практичном раду примене стечена знања о могућностима процене и унапређењу квалитета живота пацијената у складу са савременим биопсихосоцијалним приступом у здравственом раду,
- да познају основна теоријска стручна знања из различитих медицинских области,
- да примењују напредна теоријска и практична стручна знања о сестринским процедурама здравствене неге у интерној медицини, гинекологији и акушерству, неурологији, психијатрији, инфектологији, рехабилитацији, педијатрији, примарној здравственој заштити, онкологији, интензивној нези, геријатрији и у палијативном збрињавању пацијената,
Исходи учења су усаглашени са националним оквиром квалификација, у директној су вези са компетенцијама свршених студената и подразумевају извођење различитих дијагностичких и терапијских процедура и техника у оквиру здравствене неге, руковање свим апаратима неопходним за дијагностичке и терапијске процедуре, коришћење информационих технологија, управљање процесом неге и вођење документације, спровођење здравствено васпитног рада итд.
Свршени студенти оспособљени су за рад у превенцији, лечењу и рехабилитацији у здравственим установама различитог типа (болничким и клиничким одељењима, диспанзерима и амбулантама) и специјалним установама и центрима као и у склопу кућног лечења (ванболничким условима).
Од студената који заврше овај програм очекујемо и да повећају стручну и стваралачку ефикасност, као и да наставе усавршавање на вишим степенима образовања.
Структура студијског програма:
Редни број |
Шифра |
Назив |
Сем. |
Активна настава |
Ост. |
ЕСПБ |
Обавезни/ |
Тип предмета |
|||
П |
В |
ДОН |
СТИР/ИР |
||||||||
ПРВА ГОДИНА |
|||||||||||
1. |
ОСС001 |
Анатомија |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
2. |
ОСС002 |
Физиологија |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
3. |
ОСС003 |
Здравствена нега 1 |
1 |
2 |
4 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СА |
4. |
ОСС004 |
Социјална медицина |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
5. |
ОСС005 |
Примењена медицинска етика |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
обавезни |
СС |
6. |
ОСС006 |
Енглески језик |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
АО |
7. |
ОССС01 |
Изборни блок 1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС037 |
Информатика са статистиком у здравству |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС044 |
Специфичности у пружању здравствених услуга особама са неуроразвојним поремећајима |
1 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
8. |
ОСС007 |
Патологија |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СС |
9. |
ОСС008 |
Здравствена нега 2 |
2 |
2 |
3 |
0 |
0 |
6 |
6 |
обавезни |
СК |
10. |
ОСС009 |
Клиничка фармакологија |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
11. |
ОСС010 |
Интерна медицина |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
12. |
ОСС011 |
Здравствена нега у интерној медицини |
2 |
2 |
3 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
13. |
ОССС02 |
Изборни блок 2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС038 |
Услуге раних интервенција у систему здравствене заштите |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС047 |
Промоција и превенција здравља |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
14. |
ОСС012 |
Стручна пракса 1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
5 |
обавезни |
СА |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
26 |
18 |
0 |
72 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
44 |
|
|
|
|
||||||
ДРУГА ГОДИНА |
|||||||||||
15. |
ОСС013 |
Гинекологија и акушерство |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
16. |
ОСС014 |
Здравствена нега у гинекологији и акушерству |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
17. |
ОСС015 |
Хирургија са ортопедијом |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
18. |
ОСС016 |
Здравствена нега у хирургији и ортопедији |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
5 |
5 |
обавезни |
СК |
19. |
ОСС023 |
Медицинска рехабилитација |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
20. |
ОСС024 |
Здравствена нега у рехабилитацији |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
СК |
21. |
ОССС03 |
Изборни блок 3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС041 |
Менаџмент у здравству |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС042 |
Здравствена економија и модели финансирања здравствене заштите |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС039 |
Безбедносни ризици и претње по јавно здравље |
3 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
22. |
ОСС019 |
Инфективне болести са специјалном епшидемиологијом |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
обавезни |
СС |
23. |
ОСС020 |
Здравствена нега у инфектологији |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
24. |
ОСС021 |
Неурологија |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
25. |
ОСС022 |
Здравствена нега у неурологији |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
26. |
ОСС017 |
Психијатрија |
4 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
27. |
ОСС018 |
Здравствена нега у психијатрији |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
28. |
ОССС04 |
Изборни блок 4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС048 |
Рад са групом у сестринству |
4 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС043 |
Здравствено васпитање |
4 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
|
ОСС040 |
Здравствена и социјална заштита у ванредним ситуацијама |
4 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
29. |
ОСС025 |
Стручна пракса 2 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31 |
5 |
обавезни |
СА |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
28 |
14 |
0 |
96 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
42 |
|
|
|
|
||||||
ТРЕЋА ГОДИНА |
|||||||||||
30. |
ОСС026 |
Психологија личности са менталном хигијеном |
5 |
3 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
АО |
31. |
ОСС027 |
Методика и организација здравствене неге |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
7 |
7 |
обавезни |
СС |
32. |
ОСС028 |
Педијатрија |
5 |
2 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СС |
33. |
ОСС029 |
Здравствена нега у педијатрији |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
34. |
ОСС030 |
Здравствена нега у примарној здравственој заштити |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СА |
35. |
ОСС033 |
Здравствена нега онколошких болесника |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
36. |
ОСС031 |
Здравствена нега у геријатрији |
6 |
4 |
2 |
0 |
0 |
4 |
4 |
обавезни |
СК |
37. |
ОСС032 |
Методологија истраживања у сестринству |
6 |
2 |
2 |
0 |
0 |
2 |
3 |
обавезни |
АО |
38. |
ОССС05 |
Изборни блок 5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС045 |
Палијативно збрињавање |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СА |
|
ОСС101 |
Маркетинг здравствених услуга |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
39. |
ОССС06 |
Изборни блок 6 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОСС046 |
Породична медицина са здравственом негом |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
СС |
|
ОСС062 |
Медицинска психологија |
6 |
2 |
1 |
0 |
0 |
4 |
4 |
изборни |
АО |
40. |
ОСС034 |
Стручна пракса 3 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
40 |
6 |
обавезни |
СА |
41. |
ОСС035 |
Предмет завршног рада |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
0 |
6 |
обавезни |
СА |
42. |
ОСС036 |
Завршни рад |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
6 |
обавезни |
СА |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години |
23 |
15 |
6 |
93 |
60 |
|
|
||||
Укупно часова активне наставе на години |
44 |
|
|
|
|
Књига предмета | Књига наставника | |